NETTRADIO

 

Nyhetsbrev

Følg med!
Motta vårt nyhetsbrev.
Registrer deg her.

Se våre nyhetsbrev her.

 




Syv grunner til å velge radio


(16 januar, 2012 - 10:30)

1) Radio treffer effektivt
Radio treffer målgrupper effektivt fordi forskjellige stasjoner tiltrekker seg forskjellige lyttere. Radio tillater annonsører å snakke direkte (selektivt) til de grupper man er mest interessert i å treffe.

I tillegg til dette treffer radioen bedre lokalt/regionalt og kan effektivt bygge merkevare i ønsket nedslagsfelt   
   
2) Radio treffer mennesker på relevant tid og sted?
Størsteparten av radiolyttere gjør også andre ting mens de lytter til radio.
Dette betyr at annonsører kan nå lyttere på optimale tidspunkter(nøkkel touchpoints)
- på vei til skolen, når man surfer på nett, før du går på byen fredag kveld osv. Og nå, ettersom radio kan høres på mobiler, Internet og andre plattformer, blir det flere ”optimale tidspunkter”

Undersøkelser viser at annonser som er relevant for en lytters (andre) aktiviteter vil med over 60% sannsynlighet bli husket.   
   
3) Radioen når frem
Undersøkelser viser at radio, - i tillegg til kino, har lavest terskel av reklameunngåelse.
Folk bytter sjelden stasjon og er mottagelige (tilgjengelig) for å lytte til beskjeder som er relevant, kreativ, som vekker nysgjerrighet, involverende etc.
Dette er en super mulighet for annonsører som vil nå ut til nye kunder eller å fortelle eksisterende kunder noe de ikke visste.   
   
4) Radioen har stor tilleggseffekt til andre medier
Radioens tilleggseffekt (til) av andre medier er fremhevet i multimedia-undersøkelser. Radio har tilleggseffekt på TV, avis og utendørs reklame.

Effekten synes å ligge i det faktum at radio er et audio-medium, og kun det, og derfor stimulerer til andre deler av hjernen enn andre media.   
   
5) Radio skaper større bevissthet for en merkevare
På samme måte som stasjoner lager topplister av musikk, lager de en betydning av en ”allestedsnærværelse” for en merkevare.

Det er to grunner til dette: Først fordi radioreklamer gjentas, dernest fordi lyttere pleier å tilbringe lang tid på lytting (gjennomsnittlig 14 timer pr.uke)   
   
6) Radio skaper handling
Radio har alltid vært et sterkt ”kaller til handling” medium.
Dette er også mer sant i en verden hvor forbrukerne har tilgang til merkevarer via internett.
Undersøkelser viser at, uansett tid, en femtedel av internetsurfere lytter til radio – dermed er de bare et klikk unna interaksjon med en merkevare   
  
7) Radioen er “en venn”
Lyttere bruker radio av følelsesmessige årsaker – for å holde tempoet oppe, for å ikke føle kjedsomhet i bilen, eller følelsen av å være isolert og bundet opp i daglige rutiner. Dette får dem til å se på radioen som en venn, noe som er en verdifull sammenheng for en annonsør å opptre i.
Eks. på promotions & sponsorships: hvis programleder sier: ”vår venn i firma X”. Her hører lytteren om en venn av en venn – og dette har veldig sterk effekt for å bringe en merkevare nærmere.   
 

 

 




Annonser