NETTRADIO

 

Nyhetsbrev

Følg med!
Motta vårt nyhetsbrev.
Registrer deg her.

Se våre nyhetsbrev her.

 




Radio fortsetter å øke


(11 november, 2015 - 13:21)

Radioreklame fortsetter å øke, viser tall for tredje kvartal fra IRM. Radio er med på å redde hele mediebransjen fra å gå i minus. 

Totale reklameinntekter i løpet av det siste kvartalet ble 4 251 millioner, noe som er knapt 2 millioner mer enn i tredje kvartal 2014. TV, utendørs og radio fortsetter å øke i tredje kvartal. Dette bidrar også til at markedet med nød og neppe klarer å vise en positiv vekst.

I tredje kvartal ser vi en avtagende nedgang for dagspressen i forhold til første halvår. Det er fremfor alt lokalavisene som ikke lenger bare viser tosifrede nedganger. Kommunevalget i høst kan være en forklaring på dette, men det er for tidlig å si om det holder seg slik i årets siste kvartal.

Samtidig ser vi at de digitale kanalene er i vekst. Etter fire kvartaler med ensifret vekst ble veksten i andre kvartal 2015 tosifret, og nå i tredje kvartal er det også et økt driv. I de digitale kanalene er det framfor alt søkeordsmarkedsføring, web-TV og rubrikk som bidrar til veksten. Totalt tilføres mediemarkedet 150 millioner kroner i økte digitale investeringer.

- Etter en lang periode med negativitet i mediemarkedet kan vi nå glede oss over en liten positiv utvikling, men det er for tidlig å si om dette er varig. Det er ikke et sterkt positivt signal, men det er iallfall bedre enn resultatet for første halvår, sier Madeleine Thor, daglig leder på IRM.

IRM er et uavhengig og selvfinansiert institutt hvis formål er å kontinuerlig undersøke og kartlegge det svenske reklame- og mediemarkedet. Fra og med 2006 omfatter IRMs målinger også det norske reklame- og mediemarkedet. Instituttet gjennomfører analyser og lager prognoser når det gjelder reklamemarkedets utvikling og publiserer regelmessig rapporter og publikasjoner.

Skrevet av Kyrre Dahl for lokalradio.no

 

 




Annonser