NETTRADIO

 

Nyhetsbrev

Følg med!
Motta vårt nyhetsbrev.
Registrer deg her.

Se våre nyhetsbrev her.

 




Radio 4 ganger mer effektivt for web


(7 oktober, 2015 - 09:52)

Mange tror at søkemotorer er det eneste som gjelder, men radio er faktisk best for webtrafikk. Radio er 4 ganger mer kostnadseffektivt enn andre medier når det gjelder å markedsføre websider, viser en ny britisk undersøkelse. 

Når lytteren hører en annonse på radioen der målet er å få dem til å gå inn på et nettsted, reagerer de ofte umiddelbart. Mer enn 50 % klikket seg inn i løpet av de første 24 timene. Enda bedre er det at radiolytterne er mer observante enn andre. Blant de som ble eksponert for radioreklame var det 52 % flere som hadde besøkt annonsørens nettsted. 

Disse tallene kommer fra en omfattende studie om radiolytting og webtrafikk, som analyseselskapet Dollywagon Media Science har gjennomført. De har studert nett-trafikken til 1800 personer og sammenlignet det med hva de hørte på på radioen i samme periode. 

Andre undersøkelser bekrefter denne trenden. En studie fra Millward Brown viser at bare radioreklame isolert gir noe mindre effekt enn bare TV-reklame, men ettersom radioreklame generellt koster langt mindre enn TV, er radio soleklart mer kostnadseffektiv og med god margin.

Studien viste at radioreklame isolert var 3/5 så effektiv som TV-reklame isolert. Men, ettersom radioreklame i snitt kostet en sjuendedel av TV, blir regnestykket svært godt i radioen favør. Radio er altså omtrent 4 ganger så kostnadseffektivt som radio, ifølge denne studien. 

Responsen på en markedsføringskampanje vil selvsagt variere. I den før nevnte undersøkelsen var det radiokampanjer som faktisk var like gode eller bedre enn lignende TV-kampanjer. Men, den aller beste effekten kommer når man kombinerer TV og Radio. 

Hvis man tar vekk 10 % av TV-budsjettet og heller bruke det på radio, vil man få en 15 % økning i oppmerksomhet, går det fram av undersøkelsen til Millward Brown. Det lønner altså veldig å kombinere medier. 

En annen nyhet som kom fram i denne undersøkelsen er at mange av de spurte ikke var bevisst på hvor de hørte eller så reklamen, det var mange som svarte at de hadde sett annonsen på TV, til tross for at den bare hadde gått på en radiokanal. 

Det kom også fram at de radioreklamene som fungerte best var de med et klart budskap. Annonsen fungerte best når lytterne ikke var i tvil om hvilket merke de ble eksponert for. At reklamen var morsom kunne ha effekt, men det aller viktigste var at den var hyggelig, altså noe lytteren oppfattet som positivt. Bruk av kjenningsmelodi gjorde også at lytterne husker radioreklamen bedre. 

Les mer om dette på: Radiocentre.org

Skrevet av Kyrre Dahl for lokalradio.no

 

 

 




Annonser