I mars bedømte IRM at veksten i medieinvesteringene skulle bli 0,8 prosent i forhold til foregående år. Men nå justeres forventningene kraftig nedover, og markedet forventes å gå tilbake med drøyt 1 prosent.
- Selv om OL var et lokomotiv så ble det første kvartalet svakt og tapet ble 0,8 prosent i forhold til det første kvartalet i 2013. Dette drar forventningene nedover for resten av året, kommenterer Madeleine Thor, daglig leder hos IRM. Signalene fra markedets aktører indikerer et tøft marked også i andre kvartal, og vår bedømming er at markedet ikke kommer til å gå i pluss i år, avslutter Thor.
Den store trenden på markedet, der de digitale alternativene står for den største delen av veksten består. Det blir mobil, tablet, web-TV og søkeordsmarkedsføring som kommer til å vise solid vekst i 2014.
- Strukturomvandlingen fortsetter og akselererer i 2014, konstaterer Madeleine Thor, det så vi tydelig i resultatet for første kvartal, og vi tror at den utvikling vil være representativ for resten av 2014.