-I mange år har IRMs tall vist hvordan internett siger innpå dagspressen, og i tredje kvartal 2013 skjedde altså skiftet, sier Madeleine Thor, daglig leder i IRM. Internett er ikke en eneste kanal, men flere, legger hun til. Størst er Merkevare og den nest største er Søk.
-Flyttingen av penger fra trykte til digitale medier er et speil på forbrukernes adferd, legger hun til.
Reklamemarkedet omsatte totalt for 4,4 milliarder kroner i tredje kvartal 2013. Dette er en vekst på 4,9 prosentenheter, i følge IRMs rapport Norsk Mediestatistikk kvartal 3, 2013.
-For andre kvartal på rad er det vekst i annonseinntektene. Veksten er dog kunstig høy fordi vi nå også har inkludert mobilmarkedsføring og web-TV i statistikken, og at det ikke finnes en fullstendig sammenliknbar statistikk for disse medier fra 2012, forklarer Madeleine Thor.
-Men hvis vi justerer for denne effekten, så er det allikevel vekst i tredje kvartal, sier Madeleine Thor.
Blant øvrige vinnere i kvartalet, finner vi utendørs som øker sine inntekter med 16 prosent sammenliknet med tredje kvartal 2012. Også TV og uadressert direktereklame økte, mens de øvrige medier har nedgang.