NETTRADIO

 

Nyhetsbrev

Følg med!
Motta vårt nyhetsbrev.
Registrer deg her.

Se våre nyhetsbrev her.

 




Sommershow i Radio 102 (bilde lånt fra Instagram)

Lokalradioer på hugget i sosiale medier


(11 juni, 2015 - 16:29)

Radio 102 promoterer sommershowet sitt og andre krumspring gjennom Instagram - og de er ikke alene om å omfavne moderne muligheter for å oppdatere lytterne.

Sosiale medier er en rask og praktisk måte å nå ut til mange mennesker på. De siste årene har Facebook og Twitter blitt nærmest dagligdags, og veldig mange av landets lokalradioer holder kontakt med lytterne sine gjennom én av eller begge disse tjenestene. Nyhetsmeldinger, fotografier, lydklipp, konkurranser og bak kulissene-stoff blir gjerne delt med følgere og tilhengere. Ettersom radiofolk er vant til at det som produseres forsvinner ut i eteren, er det kanskje ekstra kjekt at ting blir liggende, og ikke minst at det blir sett, likt, kommentert og delt videre.

De siste årene har flere muligheter dukket opp: Man kan dele podkaster på iTunes eller Podbean, bilder på Flickr og Photobucket, lydfiler på Clyp eller Soundcloud, videoer på Youtube og Vimeo... Og så videre, og så videre. Det er alltid noe nytt, men to tjenester har utmerket seg som særlig populære, også blant landets lokalradioer: Instagram og Snapchat.

Instagram er en bildedelingstjeneste som gir brukerne muligheten til å dele kvadratiske fotografier med andre. Tjenesten har over 300 millioner brukere verden over. Flere lokalradioer bruker Instagram flittig, blant annet til å tipse følgerne sine om studiogjester, nettsaker og diverse stunts. Ved hjelp av såkalte emneknagger (engelsk: hashtags) kan man dessuten merke et bilde med ulike nøkkelord, og dersom flere bilder er merket med de samme ordene, kan man se dem under ett. Det vil si at dersom ulike brukere merker bildene sine med #lokalradio, vil de dukke opp på samme sted. Det gjør de også - bare se her!

Blant kanalene som bruker Instagram er Radio Metro (radiometro) , Radio Revolt (radiorevolt) og Radio 102 (radio102), Radio Ålesund (radioaalesund) og Studentradioen i Bergen (studentradio).

Snapchat er en annen bildedelingstjeneste som går som en farsott for tida. Her deler man også bilder, men teksten man legger ved kan bare inneholde 31 tegn, og etter noen sekunder forsvinner hele beskjeden av seg selv. Det hindrer ikke 65 millioner av mennesker i å sende bilder til hverandre på denne måten, og flere lokalradioer har slengt seg på. Radiodrift AS fikk allerede i 2013 sin første reklamebestilling via Snapchat, så det er tydelig at bruk av sosiale medier byr på muligheter.

Det bør også nevnes at NRK P3 fikk internasjonal oppmerksomhet (blant annet på mediesidene til Harvard University) i fjor sommer, da de lanserte sin nyhetstjeneste på Snapchat. De publiserer korte, konsise oppdateringer tre til fem ganger om dagen, og Snapchat-kontoen NRKP3nyheter har i skrivende stund rundt 5000 følgere.

Blant lokalradioene som bruker Snapchat er Radio 1FM Molde (moldes1fm) , NRJ (nrjnorge), Radio Nova (radio-nova), P5 Bergen (p5bergen) og Radio 1 (radio1norway).

Nå kan man holde seg oppdatert på det som skjer i lokalradiomiljøet, både på lufta og på bakrommet, i enda større grad enn før. Noen hevder at radioen er et utdatert medium. Dem om det; de følger kanskje ingen lokale kanaler på sosiale medier.

Skrevet av Synne H. Rustad. Foto: Radio 102 på Instagram.

 

 




Annonser