NETTRADIO

 

Nyhetsbrev

Følg med!
Motta vårt nyhetsbrev.
Registrer deg her.

Se våre nyhetsbrev her.

 




IRM reduserer prognoser for 2013


(27 desember, 2012 - 00:55)

IRMs nye prognose for 2012 og 2013 viser at forventningene i reklamemarkedet er i ferd med å bli reduserte. Kvartal nummer to og tre i 2012 har sendt negative signaler – og nå velger IRM å senke prognose-tallene for 2012 og 2013.

- Reklame-markedet står og stamper og vi mangler 633 millioner kroner før vi er tilbake til ”all time high”-nivået som vi så i 2008, sier Madeleine Thor, daglig leder i IRM.

Det forventes en reklameomsetning på snaue 19,5 milliarder kroner i år. Det betyr en økning i reklamemarkedet på 0,4 prosent, sammenlignet med 2011. Vekst-vinnerne i 2012 blir internett, TV, radio, innstikk, utendørsreklame og fagpresse.

- Dagspressens innstikk samt fagpressen er de eneste medie-kategoriene innen trykte medier som vokser i 2012, sier Madeleine Thor.

I 2013 forventes en vekst i reklame-markedet på 0,5 prosent. Det er internett som fører an veksten, mens de trykte mediene fortsetter den tunge tiden med tilbakegang.

- Det er to negative kvartaler hittil i 2012 kombinert med negative signaler generelt knyttet til reklamemarkedet som gjør sitt til at vi reduserer våre prognose-tall, sier Madeleine Thor. Likevel tror man fremdeles på vekst i det året som snart skal ta til.

- Men til tross for at prognosene blir justert nedover, så tror vi fremdeles på en liten økning i det norske reklame-markedet. Norge er det eneste landet i Skandinavia hvor vi tror på
vekst i 2013, sier Madeleine Thor.

 

 




Annonser