- Reklame-markedet står og stamper og vi mangler 633 millioner kroner før vi er tilbake til ”all time high”-nivået som vi så i 2008, sier Madeleine Thor, daglig leder i IRM.
Det forventes en reklameomsetning på snaue 19,5 milliarder kroner i år. Det betyr en økning i reklamemarkedet på 0,4 prosent, sammenlignet med 2011. Vekst-vinnerne i 2012 blir internett, TV, radio, innstikk, utendørsreklame og fagpresse.
- Dagspressens innstikk samt fagpressen er de eneste medie-kategoriene innen trykte medier som vokser i 2012, sier Madeleine Thor.
I 2013 forventes en vekst i reklame-markedet på 0,5 prosent. Det er internett som fører an veksten, mens de trykte mediene fortsetter den tunge tiden med tilbakegang.
- Det er to negative kvartaler hittil i 2012 kombinert med negative signaler generelt knyttet til reklamemarkedet som gjør sitt til at vi reduserer våre prognose-tall, sier Madeleine Thor. Likevel tror man fremdeles på vekst i det året som snart skal ta til.
- Men til tross for at prognosene blir justert nedover, så tror vi fremdeles på en liten økning i det norske reklame-markedet. Norge er det eneste landet i Skandinavia hvor vi tror på
vekst i 2013, sier Madeleine Thor.