NETTRADIO

 

Nyhetsbrev

Følg med!
Motta vårt nyhetsbrev.
Registrer deg her.

Se våre nyhetsbrev her.

 




Forbes mener radio er undervurdert


(16 august, 2015 - 18:50)

Det anerkjente magasinet mener radio fortsatt er mediet som når flest mennesker, til tross for annonsørenes fokus på digitale medier.

Forbes er et amerikansk magasin, som kanskje er blitt mest kjent for internasjonalt anerkjente lister over hvem som faktisk er de rikeste i verden. Det er altså et medium med tyngde som i kronikk nylig påpeker at radio fortsatt står veldig sterkt blant forbrukerne. 

93 % av alle amerikanere hører på radio hver uke, men det er bare 87 % som ser på TV. Det komer fram i ferske tall fra måleinstituttet Nielsen. ifølge artikkelen i Forbes er den viktigste grunnen til at radio står sterkt lyttingen i bil og de mener at så lenge folk kjører bil vil folk fortsette å høre på radio. 

Men enda mer interessante er tallene som kommer fram når det gjelder radioreklamens effektivitet. Tall fra Ipsos lagt fram i forbindelse med Amazon Prime Dayviser at radio er vesentlig mer effektivt enn reklame på nettsider. Av de som hørte på radioreklame har man målt 52 % kjøpshyppighet, mot 48 % av de som så annonsen online. Tv er nesten meningsløst i forhold til radio, med en kjøpshyppighet på bare 39 % av de som ble eksponert for TV-reklamen. 

En viktig detalj i denne undersøkelsen er at de som var mest villige til å kjøpe var i full jobb og med barn, ofte den mest attraktive målgruppen for annonsørene. Legg merke til at vi her snakker om free-to-air-radio, altså det som vi i dag kaller vanlig fm-radio. 

Kronikken i Forbes er skrevet av analytikeren Doug Schoen og han er soleklar i sin tro på at radio i mange tilfeller er det klart mest effektive mediet for å nå lyttere og forbrukere. 

Les kronikken selv: http://www.forbes.com/sites/dougschoen/2015/07/28/radio-the-all-but-forg...

Skrevet av Kyrre Dahl for lokalradio.no

 

 

 




Annonser