Forbes er et amerikansk magasin, som kanskje er blitt mest kjent for internasjonalt anerkjente lister over hvem som faktisk er de rikeste i verden. Det er altså et medium med tyngde som i kronikk nylig påpeker at radio fortsatt står veldig sterkt blant forbrukerne.
93 % av alle amerikanere hører på radio hver uke, men det er bare 87 % som ser på TV. Det komer fram i ferske tall fra måleinstituttet Nielsen. ifølge artikkelen i Forbes er den viktigste grunnen til at radio står sterkt lyttingen i bil og de mener at så lenge folk kjører bil vil folk fortsette å høre på radio.
Men enda mer interessante er tallene som kommer fram når det gjelder radioreklamens effektivitet. Tall fra Ipsos lagt fram i forbindelse med Amazon Prime Dayviser at radio er vesentlig mer effektivt enn reklame på nettsider. Av de som hørte på radioreklame har man målt 52 % kjøpshyppighet, mot 48 % av de som så annonsen online. Tv er nesten meningsløst i forhold til radio, med en kjøpshyppighet på bare 39 % av de som ble eksponert for TV-reklamen.
En viktig detalj i denne undersøkelsen er at de som var mest villige til å kjøpe var i full jobb og med barn, ofte den mest attraktive målgruppen for annonsørene. Legg merke til at vi her snakker om free-to-air-radio, altså det som vi i dag kaller vanlig fm-radio.
Kronikken i Forbes er skrevet av analytikeren Doug Schoen og han er soleklar i sin tro på at radio i mange tilfeller er det klart mest effektive mediet for å nå lyttere og forbrukere.
Les kronikken selv: http://www.forbes.com/sites/dougschoen/2015/07/28/radio-the-all-but-forg...
Skrevet av Kyrre Dahl for lokalradio.no