NETTRADIO

 

Nyhetsbrev

Følg med!
Motta vårt nyhetsbrev.
Registrer deg her.

Se våre nyhetsbrev her.

 




Dårlig reklame skaper en skitten radiokanal


(4 oktober, 2014 - 04:00)

Belgieren Phillip Maes mener å ha funnet formelen for å få en radiokanal til å skinne. Det handler om noe så enkelt som ryktet til radiomediet.

Maes ønsker å renvaske radiomediet, da flere har konfrontert han med at han jobber i «Søppelmediumet». Med det mener han at reklamebransjen gjerne nedprioriterer reklamene som er ment for radio. Problemet mener han er at denne reklamen er noe man er nødt til å høre på, og dette gir et dårlig bilde av hele radiokanalen.

 -Gode radioreklamer er de som appellerer til mennesket følelsesregister, sier Maes. Han mener videre at kvaliteten på reklamene burde sidestilles med kvaliteten på radioprogrammene.

Eksemplene på reklamer som Maes har med seg, har alle sterke elementer som appellerer til dypet av våre følelser. Om det er melankoli, rørende eller festlig, så var alle reklamene satt sammen med musikk og en stemning, som får en til å

For å få gode reklamer i en radiokanal, handler mye om kravene som radiokanalene gir til reklamebyråene. Men Maes understreker at det er først og fremst reklamebyråene som må bli mer kreative og faktisk tenke profitt. – For å etablere en god merkevare, må lytternes følelser være fokuset, snarere enn å informere om merkevaren, sier Maes med referanse til markedsstrategen Peter Field.

Da Maes satt seg fore å vaske Belgia ren for dårlig radioreklamer, så gikk dette ut på å få reklamebyråene med entusiastiske for reklame på radio. Radio har gjerne en litt lavere status, siden dette tradisjonelt har vært et vanskelig medium å reklamere i. Maes mener det er manglende erfaring og kunnskap om hvordan man lager radioreklamer. Derfor driver Maes selv forskjellige workshops, der de ansatte i reklamebyrået kan lære seg å lage radioreklamer.

Maes mener at det i alle parters interesse å holde radiokanalen fri for dårlig radioreklamer. Klientene vil nå ut med et sterkere budskap til lytterne, lytterne vil bli mer tilbørlig til å høre reklamer på radiokanalen, og radiokanalen vil ikke bli stemplet som en skitten kanal. En av løsningene han presenterte avslutningsvis, var å ta mindre betalt for gode reklamer.

 

 




Annonser