Det er store forskjeller på det annonsørene tror om radio og hva radio faktisk leverer. Det kommer fram i en studie gjennomført av de anerkjente byråene Nielsen, Edison Research and Advertiser Perceptions
I studien kommer det fram at annonsørene i snitt tror radio har dekning på 64 %, mens det reele tallet ifølge Nielsen er 93 %. Tallene gjelder radiolytting i USA. De viser også at radio har mye bedre dekning enn TV, en forskjell på 22 %.
Forskjellene er enda større når man sammenligner tradisjonell radio med nye strømmetjenester. Annonsørene tror at FM/AM-radio er like stor som streaming radio, altså Pandora og Spotify, men det er fullstendig feil.
Faktisk er Fm-radio 9 ganger større enn Pandora og 17 ganger større enn Spotify. Tallene gjelder USA, der Pandora står sterkt, det er grunn til å tro at Spotify er noe større i Europa.
- Denne studien er det første konkrete beviset på at det er stort sprik mellom innbilt og faktisk dekning for FM/AM-radio og strømmetjenester. Det sier CEO i Cumulus og Westwood One, Lew Dickey til RAB
- Selv om TV og nye sosiale medier får mer oppmerksomhet så kommer de ikke i nærheten av dekningen til radio, som er det eneste virkelige mobile massemedium, sier styreleder i IheartMedia, Bob Pittman.
Mark A. Kaline i Ford Motor Company, sier i en kommentar til RAB at han alltid har ment at radio er det medium som er det mest effektive for å oppnå god dekning over en lengre periode.
Skrevet av Kyrre Dahl for lokalradio.no