NETTRADIO

 

Nyhetsbrev

Følg med!
Motta vårt nyhetsbrev.
Registrer deg her.

Se våre nyhetsbrev her.

 




Annonsører undervurderer radio


(1 september, 2015 - 10:50)

Mange annonsører tror dekningen for tradisjonell radio er mye dårligere enn den faktisk er. Det kommer fram i en ny amerikansk undersøkelse. 

Det er store forskjeller på det annonsørene tror om radio og hva radio faktisk leverer. Det kommer fram i en studie gjennomført av de anerkjente byråene Nielsen, Edison Research and Advertiser Perceptions

I studien kommer det fram at annonsørene i snitt tror radio har dekning på 64 %, mens det reele tallet ifølge Nielsen er 93 %. Tallene gjelder radiolytting i USA. De viser også at radio har mye bedre dekning enn TV, en forskjell på 22 %. 

Forskjellene er enda større når man sammenligner tradisjonell radio med nye strømmetjenester. Annonsørene tror at FM/AM-radio er like stor som streaming radio, altså Pandora og Spotify, men det er fullstendig feil.

Faktisk er Fm-radio 9 ganger større enn Pandora og 17 ganger større enn Spotify. Tallene gjelder USA, der Pandora står sterkt, det er grunn til å tro at Spotify er noe større i Europa.

- Denne studien er det første konkrete beviset på at det er stort sprik mellom innbilt og faktisk dekning for FM/AM-radio og strømmetjenester. Det sier CEO i Cumulus og Westwood One, Lew Dickey til RAB

- Selv om TV og nye sosiale medier får mer oppmerksomhet så kommer de ikke i nærheten av dekningen til radio, som er det eneste virkelige mobile massemedium, sier styreleder i IheartMedia, Bob Pittman.

Mark A. Kaline i Ford Motor Company, sier i en kommentar til RAB at han alltid har ment at radio er det medium som er det mest effektive for å oppnå god dekning over en lengre periode.

Skrevet av Kyrre Dahl for lokalradio.no

 

 




Annonser