I november bedømte IRM at veksten i medieinvesteringene skulle bli 1,3 prosent. Men nå
justeres prognosen ned – fremdeles positiv – til 0,8 prosent.
- Siden IRMs siste reklameprognose ble publisert har de økonomiske grunnforutsetningene
forandret seg en del. Norsk økonomi forventes å bli svakere enn tidigere noe som
påvirker mediemarkedet negativt, sier Madeleine Thor, daglig leder på IRM. Tross dette
er det vår bedømming at vi kommer til å se en vekst på mediemarkedet, selv om veksten
nå er noe redusert i forhold til det vi trodde i november, avslutter Thor.
Mobilt og tablet forventes å være den store vinneren men også Webb-TV vokser stort.
Internett, men også TV-reklame, UDR og Kino er andre medier som beregnes å vokse i
2014.
- Det er fortsatt de samme mediene som forventes å ha den store veksten.
Mobilmarkedsføring og web-TV er i sterk vekst og påvirkes mindre av konjunkturen og
mer at de befinner seg tidlig i produktlivvsykluskurven, sier Madeleine Thor.