NETTRADIO

 

Nyhetsbrev

Følg med!
Motta vårt nyhetsbrev.
Registrer deg her.

Se våre nyhetsbrev her.

 




2014 fortsatt i pluss for mediemarkedet


(19 mars, 2014 - 04:00)

I 2014 beregnes veksten i reklamemarkedet til å bli pluss 0,8 prosent og totalt
forventes markedet å omsette for nær 20 milliarder kroner. Dette betyr en
nedjustering i forhold til den forrige prognosen, framfor alt på grunn av den
svake utviklingen for norsk økonomi men også på grunn av negative signaler fra
flere aktører i bransjen.

I november bedømte IRM at veksten i medieinvesteringene skulle bli 1,3 prosent. Men nå
justeres prognosen ned – fremdeles positiv – til 0,8 prosent.

- Siden IRMs siste reklameprognose ble publisert har de økonomiske grunnforutsetningene
forandret seg en del. Norsk økonomi forventes å bli svakere enn tidigere noe som
påvirker mediemarkedet negativt, sier Madeleine Thor, daglig leder på IRM. Tross dette
er det vår bedømming at vi kommer til å se en vekst på mediemarkedet, selv om veksten
nå er noe redusert i forhold til det vi trodde i november, avslutter Thor.
Mobilt og tablet forventes å være den store vinneren men også Webb-TV vokser stort.
Internett, men også TV-reklame, UDR og Kino er andre medier som beregnes å vokse i
2014.

- Det er fortsatt de samme mediene som forventes å ha den store veksten.
Mobilmarkedsføring og web-TV er i sterk vekst og påvirkes mindre av konjunkturen og
mer at de befinner seg tidlig i produktlivvsykluskurven, sier Madeleine Thor.

 

 




Annonser